بهترین راه های تميز كردن سماور برنجی

تميز كردن سماور برنجی

تميز كردن سماور برنجی؛ یکی از مهمترین نکات نگهداری از سماورهای برنجی در منزل، کار و جلا دادن سماورهای برنجی است، اکثر خانم های خانه دار می توانند با رعایت ترفندهای خانه داری و نظافت وسایل تزئینی و عتیقه خود را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنند. قبل از خرید سماور و خرید لوازم تهیه چای و قهوه پیشنهاد میکنیم این موارد را به طور کامل بدانید. در این مقاله از سایت از شوش بخر در مورد ترفندهای تمیز کردن سماور برنج صحبت کردیم.

همانطور که می دانید آلیاژ برنج از دو فلز مس و به نسبت های مختلف مخلوط می شود. این آلیاژ با درصدهای مختلف مس و روی می تواند رنگی از قرمز تا طلایی روشن داشته باشد. در تهیه سماور از آلیاژ برنج بسیار استفاده می شود. همچنین می توانید برای خرید سماور برنج به فروشگاه این مجموعه مراجعه کرده و خودتان آن را خریداری کنید.

سماورهای برنج از نظر نوع تولید به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

سماورهای برنجی اصل

این سماورها از آلیاژ برنج ساخته شده اند. به توصیه پزشکان طب سنتی، چای با استفاده از این سماورها، خواص زیادی برای بدن و درمان بیماری ها دارد. آب جوشیده در این سماورها سطح آن را آزاد می کند و سپس با سهولت بیشتری جذب بدن می شود.

سماورهای با روکش برنج

سماورهای دیگر با فلزات مختلف تولید می شوند و سپس تنها پوششی از آلیاژ برنج روی آنها قرار می گیرد. این سماورها خواص سماور برنج اصل را ندارند.

روشی برای تشخیص سماور برنج اصل از سماور برنجی وجود دارد.

راه های تشخیص سماور برنج اصل

آلیاژ برنج خاصیت مغناطیسی ندارد. بنابراین برای تشخیص این آلیاژ می توان آهنربا را به سماور نزدیک کرد که اگر آهنربا به سماور بچسبد نشان دهنده اصل نبودن سماور برنجی است.

با ایجاد یک خراش کوچک روی سماور برنجی اصل باید رنگ آن طلایی روشن باشد، اگر خط ایجاد شده مات باشد سماور برنجی اصل نیست.

برای تشخیص سماور برنج اصل می توانید از پلاستیک هم استفاده کنید، اگر پلاستیک بعد از گرم شدن به سماور چسبید سماور برنج اصل نیست و اگر نچسبید از اصل بودن آن مطمئن باشید.

در حالت عادی سماور برنجی اصل دارای سطحی براق و براق است، سطح مات بودن سماور نشان می دهد که سماور برنجی اصلی نیست.

سماورهای برنجی پس از گذشت زمان با استفاده از ماکار درخشندگی و شفافیت خود را از دست می دهند و با جذب گرد و غبار و یا در اثر حرارت نیاز به پاکسازی دارند. باید بدانیم که سماورهای روکش برنج درخشش سماورهای برنج اصل را ندارند و تمیز کردن آنها نمی تواند به سطح سماورهای برنج اصل برسد.

روش های مختلفی برای تمیز کردن سماور برنجی وجود دارد، در ابتدا باید مشخص شود که سماور برنجی اصل است یا فقط روکش برنجی دارد. زیرا ممکن است نحوه استفاده از سماورهای برنج اصل برای سماورهای با روکش برنج مناسب نباشد و باعث آسیب آنها شود. تمیز کردن نامناسب سماورهای برنجی یا روکش برنج می تواند به آن آسیب برساند.

نحوه جلا دادن و تمیز کردن سماور برنجی

در ادامه ساده ترین ترین راه های تميز كردن سماور برنجي را به ترتیب برای شما عزیزان سایت از شوش بخر آورده ایم:

نحوه جلا دادن و تمیز کردن سماور برنجی
نحوه جلا دادن و تمیز کردن سماور برنجی

استفاده از آب لیمو با نمک

برای تمیز کردن سماور برنج می توانید از آبلیمو با نمک استفاده کنید. ابتدا سطح خارجی سماور را به خوبی با آبلیمو آغشته کنید سپس روی آن نمک بریزید و با استفاده از پارچ تمیز سطح سماور برنج را خوب بمالید. سماور برنجی را در حین تمیز کردن و پرداخت آن می شویید. برخی از قسمت ها ممکن است نیاز به نمک لیمو یا فشار بیشتری برای تمیز کردن داشته باشند. در ادامه بدنه سماور را خشک می کنیم و در صورت نیاز با آب می شوییم.

تمیز کردن سماور برنجی با جوش شیرین

یکی از مواد شوینده موجود در همه خانه ها جوش شیرین است. با مخلوط جوش شیرین، نمک و آبلیمو خمیری درست کنید و این خمیر را روی سطح سماور برنج قرار دهید. پس از 30 دقیقه با استفاده از قلم مو یا دستمال این خمیر را تا سطح سماور برنج را تمیز کرده و براق می کند. سپس به خوبی با آب بشویید.

تمیز کردن سماور برنجی با کرم تارتار

یکی دیگر از ترکیبات مناسب برای تمیز کردن سماور برنج، کرم تارتار است. با ترکیب خامه تارتار و آبلیمو مخلوطی به دست می آید که می توان سماور برنج را به حالت اولیه بازگرداند. خمیر تهیه شده از ترکیب کرم تارتار با آبلیمو را روی سطح سماور قرار داده و پس از 30 دقیقه با آب بشویید.

سماور برنجی را با آرد و سرکه تمیز کنید!

با ترکیب آرد با نمک و افزودن مقداری سرکه سفید به آن، خمیری بی نظیر برای تمیز کردن سماور برنج درست می شود. این خمیر را روی سطح سماور برنج می گذارد و می گذارد یک ساعت بماند. بعد از این مدت با استفاده از پارچه خمیر را از سطح سماور پاک کنید.

تمیز کردن سماور برنجی با مایع ظرفشویی

یکی دیگر از روش های تمیز کردن سماور برنج استفاده از مایع ظرفشویی است. سماور برنج را با آب گرم و مقدار مایع ظرفشویی خوب بشویید. می توانیم روی سطح سماور برنج هم استفاده کنیم و تمیز کنیم.

توجه داشته باشید که برای از بین بردن لکه و کدورت سماور برنج نمی توان از مایع ظرفشویی استفاده کرد.

تمیز کردن سماور برنجی در خانه
تمیز کردن سماور برنجی در خانه

تمیز کردن سماور برنجی با ماست

یکی دیگر از مواد پاک کننده و صیقل دهنده سماورهای برنجی ماست است. اسید لاکتیک موجود در ماست کمک زیادی به از بین بردن لکه های سطح سماور برنج می کند. سماور برنج را با استفاده از سطح ماست خوب بپوشانید و بگذارید ماست روی آن خشک شود. سپس ماست خشک را با آب بشویید و سماور را خشک کنید.

سماور برنجی را با رب یا سس گوجه فرنگی تمیز کنید!

مواد موجود در رب یا سس گوجه فرنگی برای تمیز کردن سماور برنج مناسب است. ابتدا باید سس یا رب گوجه فرنگی را با مقداری آب رقیق کنید و سپس این مخلوط را روی سطح سماور برنج قرار دهید. بعد از یک ساعت سماور را با آب بشویید.

ظروف و سماورهای برنجی باید به طور مداوم ادامه داده و رسوب زدایی شوند تا درخشندگی داشته باشند. برای نگهداری و شستن سماورهای برنجی عتیقه از سرکه و آمونیاک استفاده می شود. پس از نصب سماور برنجی، لازم است آن را با پارچه ای نرم خشک کنید. همچنین برای تاثیر بهتر رسوب زدایی و استفاده می توانید از روغن معدنی یا روغن برازک برای استفاده از سطح خارجی سماور برنج استفاده کنید.

دو روش برای تعیین جنس دقیق بدن سماور وجود دارد:

1) استفاده از آهن ربا: برنج کمترین کشش مغناطیسی را دارد. پس اگر آهن ربا به آن نزدیک شود و جذب شود از برنج نیست و اگر نباشد از برنج است.

۲) خراشیدگی: اگر روی فلز برنج خراش کوچکی ایجاد کنیم و رنگ زیر خراش زرد باشد، جنس بدنه برنجی است. اگر رنگ آن نقره ای باشد از برنج نیست. اما این روش بیشتر برای تشخیص ورق های خام هر فلز برنجی است و به عنوان محصول تولیدی توصیه نمی شود.

سماور زغالی برنجی تمیز و براق

مواردی که در این مقاله به آنها می پردازیم برای شستن سماور زغالی پلو استفاده می شود. اما اگر سماور ماده متفاوتی داشته باشد یا روکش برنجی داشته باشد ممکن است به این ماده واکنش نشان دهد.

سماور زغالی برنجی تمیز و براق
سماور زغالی برنجی تمیز و براق

مراحل تمیز کردن سماور زغالی برنجی

برای پاکسازی سم زغال برنج می توانید گرد و غبار روی سماور را با دستمال مرطوب پاک کنید. اگر سماور ما لکه دارد، می توانید با برداشتن سماور و جعبه آتش، آن را با ماشین ظرفشویی بشویید. در شستشوی سماور زغالی برنجی با مایع ظرفشویی و اسکاچ، زبری اسکاچ به تمیزی بیشتر سماور کمک می کند و به سماور آسیبی نمی رساند. تمیز کردن اجاق گاز و پایه های سماور فقط با دستمال قابل انجام است.

روش های دیگری نیز برای تمیز کردن سماور برنجی وجود دارد که با هم بررسی می کنیم:

آب لیمو: به دلیل خاصیت اسیدی، آب لیمو می تواند به لایه ها نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد. برای این کار کافی است پنبه یا دستمال مورد نظر را به آبلیمو آغشته کرده و روی بدنه سماور بکشید تا لکه ها و کثیفی ها از بین برود. پس از انجام این کار می توانید با دستمال مرطوب بدن را پاک کنید تا از کامل بودن سماور مطمئن شوید.

لیمو و نمک: برای تمیز کردن سماور، یک تکه لیمو را روی سماور بگذارید. برای گرفتن نتیجه بهتر از این کار می توانید در حین کشیدن لیمو روی بدنه سماور نمک بریزید. بعد از انجام این کار سماور را با آب نصب کنید و سماور را کاملا خشک کنید

در این مطلب سعی کردیم تمامی موارد مربوط به تميز كردن سماور برنجي را به شما بگوییم و بتوانید به راحتی سماور خود را تمیز کنید. شما می توانید با استفاده از روش های گفته شده سماور برنجی خود را تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

حساب کاربری من